Köpvillkor

1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp när SportsCover bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. SportsCover.se har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills fullständig betalning har erlagts från kund.

2. Pris
I priserna ingår moms med 25 %. Inga expeditionskostnader tillkommer.

3. Frakt
Vi levererar varor inom Sverige enligt följande frakttariff:

0,5 kg-
1 kg-
3 kg-
5 kg-
10 kg-

Fraktkostnaden är tydligt angiven i kassan när du betalar.

Vi levererar inte utanför Norden.

4. Betalningsvillkor
I kassan kan du välja mellan betalsätten faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning.

5. Leveranser
Varor skickas normalt inom två arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning.
Mindre försändelser levereras direkt i din brevlåda. Annars meddelas du via talong, e-post eller SMS var ditt paket ska hämtas ut. Tänk på att det är du som ansvarar för att hämta ut det i tid. SportsCover ansvarar inte för ej uthämtade leveranser och vi debiterar 200 kr i hanteringskostnad för ej utämtade paket som kommer i retur till oss. Och eventuella kostnader för faktura, omfrakt etc bekostas av dig som kund.

6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t ex ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit.

7. Transportrisken
Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Eventuell reklamation ska vara oss tillhanda så snart som möjligt, dock senast en vecka efter du gjort ditt köp. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadat gods
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Dock senast inom en vecka.

9. Ångerrätt och Öppet köp
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för frakt och emballage samt egna returkostnader. Ångerrätt och Öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i obrukat och oskadat skick. Ej heller om kunden inte hämtat ut sitt paket. Läs mer, klicka här.

OBS:
Om du av någon anledning vill lämna tillbaka din oanvända produkt men har brutit förpackningen drar vi av 25% av priset vid återbetalning.

10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post eller telefon inom en vecka. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen.

11. Återbetalningar
Återbetalningar sker till ditt bankkonto inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeure nedan.

13. Cookies på vår webbplats
Vi använder oss av sessions cookies för att följa dig på sidan, vid inloggning, i varukorgen osv.

Så här fungerar det: information som skall stanna kvar mellan två sidladdningar måste knytas till en viss användare. Detta görs genom att en unik nyckel lagras i din webbläsare. När du laddar en ny sida så skickas nyckeln med till sidan och vi kan på så sätt komma fram till om du är inloggad och om du har lagt något i varukorgen m.m.

Accepterar du inte cookies i din webbläsare så kommer mycket av funktionaliteten på sidorna inte att fungera. Vill du ändå inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

14. Datalagring
Vi sparar följande data om dig som kund:

Kundregister: Förnamn, Efternamn, Företag/organisation, E-post, Person-/org.nr, Momsnummer, Adress, Postnummer, Ort, Land, Telefonnummer.
Dessa uppgifter har du själv som kund valt att registrera. Och du kan när som helst begära utdrag, ändring eller radering. Om du har anmält dig för nyhetsbrev sparas din e-postadress. Men om du inte handlar i butiken under ett år tas adressen bort ur registret.

Beställningar: ip-adress, E-post, , Person-/orgnr, Momsnummer, Adress, Företag, Förnamn, Efternamn, Adress, Postnummer, Ort, Telefonnummer. Uppgifter om beställningar sparas i sju år då det krävs enligt svensk lag. Därefter raderas uppgifterna.

Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.